Sunt og fargerikt

Paprika finnes i flere nydelige farger og mange barn liker den rå. En ovnsbakt paprika smaker derimot annerledes. Hva med å prøve fylt, fargeglad paprika – en utrolig god vegetarrett som også kan gjøres til en gryterett. 

Om man vil leke seg enda mer med farger kan man nesten få et helt regnbuespekter ved hjelp av rotgrønnsaker. Med grønn hummus og rotgrønnsaker vil barna få et næringsrikt måltid i oransje, gule, grønne og lilla farger!

Et flott alternativ til mellommåltid er å lage grønnsaksskåler til barna. Her kan du gjerne variere ut ifra sesong og hva barna liker.

 

Ferdig oppkuttede grønnsaker

Det å kutte grønnsaker kan være en real tidstyv. Som en del av vår satsing på enkel og næringsrik mat tilbyr vi barnehagene ferdig oppkuttede grønnsaker til enkelte av våre oppskrifter. 

Men noen ganger kan det være vanskelig å få de små til å spise grønnsaker. Da kan et lurt knep være å gjøre grønnsakene flytende ved å lage en suppe eller en gryte.

 

Kamufler grønnsakene

Som nevnt er ikke alle barn like glad i grønnsaker. Da kan en idé være å kamuflere det i en suppe. Grønnsakssuppe smaker godt og er også perfekt for å bruke opp rester! 

Et annet alternativ er å bruke gratinering for å skjule grønnsakene. Kremet pastagrateng med brokkoli er både lett å lage og lett å like!

Bærer det mot helg eller kanskje et av barna har bursdag? Da kan en grønnsakspizza gjøre susen! Her er det bare å bruke andre grønnsaker om man ønsker det.