Gøy med karneval i Akebakken barnehage

Fra gammelt av var karneval en katolsk tradisjon man feiret før fasten. I mange land er det fortsatt en folkefest med fantastiske kostymer og tog i gatene. Her i Norge er det mest vanlig at barnehage- og skolebarn kler seg ut og feirer – og nå nærmer dagen seg!

Karnevalet var noe som gjerne kom litt plutselig, og så svingte vi oss rundt for å få til noe og så var det slutt igjen, sier Turid Oma.

Velger tema hvert år

Turid Oma er daglig leder i Akebakken barnehage. For noen år siden merket også hun at karneval var en aktivitet som skapte stress hos mange foreldre. Noen glemte det bort, andre var opptatt av diskusjoner rundt hjemmesydd og ferdigkjøpt, superhelt- og prinsessekostymer.

Og så er det jo også noen barn som blir redde for utkledning, forteller Turid.

Sånn er det ikke lenger i hennes barnehage. Etter at hun prøvde tema-karneval, er karnevalet i barnehagen utelukkende blitt noe positivt. Med et tema-karneval kan man lage et prosjekt ut av det, ikke bare ha utkledning for en dag. I stedet for å være ute i siste liten, bruker Turid og kollegene nå god tid på å finne et tema som de og barna skal jobbe med. I en god periode frem mot selve karnevalet jobber barna og de voksne med temaet fra ulike vinkler, slik at barna lærer masse om tematikken før de til slutt har en dag med feiring.

Nå har karnevalet blitt noe helt spesielt. Det er super-gøy!

Eventyr-tema for karnevalet

Det er i utgangspunktet få grenser for hva slags tema som kan egne seg for karneval. Turid har jobbet en del med kjønnsnøytrale tema som norske dyr, jungel og Hakkebakkeskogen. Sistnevnte ble arrangert i forbindelse med at filmen kom. Det ble stor suksess og barna begynte å drømme seg bort til hva de skulle være neste år. “Neste gang skal jeg være Klatre-Mus”, sa en av dem. Dermed ble temaet gjentatt neste år også, men i år skal Akebakken barnehage ha eventyr-tema.

Vi diskuterte om det ville gjøre at vi falt i prinsessefella, men det er så stort mangfold at det trenger de ikke, forteller Turid.

Så langt har de største barna allerede arrangert eventyrfest for hele barnehagen i skogen. I forkant hadde de pyntet rundt bålplassen i skogen bak barnehagen. Da resten av barna og de voksne kom opp sto de store barna fullt utkledd og spilte Dovregubbens hall. 

Helt magisk, konkluderer Turid, og forteller at eventyrprosjektet nå er i full gang. De små har Bukkene Bruse og Pannekaken, mens de store har folkeeventyr.

Når bør man starte å jobbe med temaet?

Vi gjør som med alle prosjekter vi jobber med i barnehagen. På høsten lager vi planer utover året, og da bestemmer vi også hva som skal være tema for karnevalet. Når julen er over og pakket ned, begynner vi litt etter litt å pakke opp karnevalprosjektet sammen med ungene.

Karnevalet blir avslutningsfesten for prosjektet, men det er ikke nødvendigvis slutt for ungene.

For noen unger passer det kanskje ikke å fordype seg i prosjektet på selve dagen. De er kanskje mer opptatt av Duplo eller noe sånt, men to uker etter er de klare for karneval. Da har vi tid og kan sette oss ned sammen og leke, forteller Turid.

Barna bidrar selv med karnevalsideer i Akebakken barnehage.

Enkle kostymer

Kostymene kan godt være helt enkle, særlig for de helt minste. Turid forteller at tre-åringene har mer forventninger til hvilke kostymer som skal være til de ulike figurene. Alle ungene er medvirkende til hvem de skal være og hvordan løsningen skal bli. Hun forteller videre at de tidlig i prosessen spør ansatte og foreldrene om de har en gammel t-skjorte, lue eller noe annet liggende som kan brukes til kostyme.

Det gjør også at ungene får fokus på resirkulering. De får oppleve at ting som har vært noe kan bli noe helt nytt.

Gjennom hele året har de ansatte et våkent blikk etter ting som kan brukes. Bølgete pappa fra vareleveringen kan gjerne bli tatt vare på. Det gjelder å se etter skatter der andre ser rusk.

Det er ikke forhåndsdefinert at et kostyme skal se sånn og sånn ut. Vi må være litt kreative og se etter løsninger. Det er ikke fokus på at noe skal være nøyaktig og perfekt. Heller på at vi har laget det sammen, sier Turid.

Mye læring

I tillegg til at karnevalet har blitt mindre stress og fått mer mangfoldig tematikk gir det også Turid og kollegene gode muligheter til å innlemme rammeplanen i prosjektet. I eventyret om pannekaken jobbet de med rim og regler. De har hatt en idétavle der alle er med på å bestemme hvilke sanger som skal tas med. Hos ettåringene er det Bukkene Bruse for alle pengene. Det synges og dramatiseres, og alt fra en fruktbit til brødskiva kan være en bukk.

I januar hadde de fokus på folkeeventyr som ga diskusjoner om hva man kan ha på menyen på en trollfest. I februar ble barna delt inn i grupper som ser nærmere på oppskriften bak et eventyr.

Og så får ungene dikte eventyr og dramatisere dem selv. Det er en tid der vi går rundt på jobben med brede smil! utbryter Turid.

Matglede på karneval

Karneval er også en god mulighet for å fokusere på mat. Fra Barnas Matboks kan man få ferdig kuttede grønnsaker. Hva med å lage en grønnsakspinjata? Barna får en morsom aktivitet og de får i seg et sunt mellommåltid. 

Fastelavn avslutter gjerne karnevalet og da kan man ikke unngå å servere noen deilige fastelavnsboller med kesam og jordbærsyltetøy til barna. Spe på med litt frukt for å gjøre det enda mer fargerikt!

Visste du at

  • Karneval, eller carne vale på latinsk, betyr «farvel, kjøtt», og henspiller på at kjøtt var noe man ikke spiste i fastetiden.

Spennende oppskrifter til karneval i barnehagen