I barnehagen lærer barna om grønnsakenes superkrefter

Fargerike asjetter, sprø tygg og smak av søtt, surt og kanskje bittert. Vi snakker selvfølgelig om frukt, bær og grønnsaker – næringsrike og verdifulle matvarer med utallige variasjonsmuligheter.


Plantebasert mat er i fokus som aldri før. Å spise plantebasert betyr ikke at man må kutte alt av animalske matvarer. Det betyr at vi skal spise mer frukt, bær og grønnsaker og redusere den animalske andelen. Men hvorfor er det lurt?

Næring og vitaminer vi trenger 

Fargerike tallerkener er ikke bare en fryd for øyet. Hver av de ulike fargene har spesielle egenskaper som regnes som positive. Disse kaller vi fytokjemikalier. Antioksidanten betakaroten er ett fytokjemikalie som gir gulrøtter sin oransje farge, mens karotenoidet lykopen farger tomaten rød. Grønne- og brunfargede har sine egne typer fytokjemikalier og noen er kilde til kalium, slik som bananen, eller B-vitamin (folat), slik som brokkoli.

Barn og voksne har godt av fargerik mat, og jo flere farger vi klarer å spise i løpet av en dag, jo flere ulike fytokjemikalier får vi i oss. Lær barna å spise farger og vær selv et godt forbilde!

Våre tips:

  • Smak på samme grønnsak tilberedt på ulike måter: stekt, kokt, rå, ovnsbakt, most, grillet, hermetisert eller tørket. Ovnsbakt paprika er en sødmefylt liten sak.
  • En gyllen regel er at det alltid skal være farger til måltidene. Uansett. Selv en halv paprikaring på osteskiven bidrar positivt. Mange halve ringer blir til flere hele paprika.
  • Å fortelle historier om frukt og grønt kan bidra til å vekke interessen hos barna. Hørt om «Shrek- brokkoli» eller «Fantorangen- tomat»?
  • Lag regnbuekart med de litt større barna! For hver farge de spiser får de en farge i regnbuen – hvem får først en hel regnbue?

Dele: